Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Małopolska. Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Małopolska. Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa
fot. GDDKiA Kraków
Zakończyło się betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Oznacza to, ze konstrukcja tunelu jest gotowa, a do wykonania zostały jeszcze prace wewnątrz tego obiektu, w tym budowa drogi. Odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu której powstaje tunel jest zaawansowany w 90 proc.

Tunel w Zielonkach jest jednym z dwóch, które powstają w ramach odcinka Północnej Obwodnicy Krakowa, tj. S52 od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Cały fragment liczy nieco ponad 12 km długości. Krótszy tunel w Dziekanowicach (496 m) jest już prawie gotowy. Na dłuższym, w Zielonkach, zakończyła się właśnie budowa konstrukcji.

Koniec betonowania dna

Tunel w Zielonkach będzie miał 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu powstaną jezdnie z trzema psami ruchu w każdym kierunku. Jego budowa wymagała wywiezienia 200 tys. m3 ziemi, a w zamian wbudowania blisko 95 tys. m3 betonu i niemal 15 tys. ton stali.

Jak wylicza GDDKiA, powierzchnia ścian szczelinowych ma powierzchnię porównywalną do 230 boisk do siatkówki, tj. 37 tys. m2. Ich budowa pochłonęła 3,2 tys. ton stali i 34,2 tys. m3 betonu.
Strop ma powierzchnię 24 tysięcy m2 i grubość ok. 1,5 m. Jego budowa pochłonęła najwięcej materiału – 34,3 tysiąca m3 betonu i 6,5 tysiąca ton stali. Dno zajmuje 22 tysiące m2, jego grubość waha się od 80 do 130 cm. Jego budowa pochłonęła 26,2 tysiąca m3 betonu i 5,2 tysiąca ton stali.

Metoda podstropowa

Tunel w Zielonkach był budowany metodą podstropową. Oznacza to, że w pierwszym etapie w ziemi wykopywane są szczeliny, w których następnie powstają ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m.

Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, a ich grubość od 80 do 100 cm. Wewnątrz obiektu każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m. Strop składa się z 27 segmentów, budowanych etapami na 13 sektorach ścian szczelinowych.

Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu na długości takiego sektora i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.  Te prace właśnie się zakończyły.
Budowa rozpoczęła się latem 2021 roku. Obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m na miesiąc. Teraz pozostaje jeszcze wykonanie konstrukcji jezdni (będzie miała nawierzchnie betonową), montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. 

POK z tunelami

Odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa między węzłem Modlnica a węzłem Kraków Mistrzejowice na ponad 12 km przebiegu będzie miał dwa tunele i trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Zaawansowanie kontraktu sięga blisko 90 proc.

Gotowe są już konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad, pozostały prace wykończeniowe. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m (w praktyce to dwie oddzielne estakady prowadzące po łuku).

Na 10 km obwodnicy jest już ułożona pierwsza warstwa nawierzchni asfaltowej, a na 7 km są już dwie warstwy. Do ruchu oddane zostały już wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice, połączona została także część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską (część zachodniej obwodnicy Zielonek), którą zrealizowały samorząd województwa małopolskiego i miasto Kraków.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podlaskie. Obwodnica Sokół gotowa przed terminem

Drogi i autostrady

Budimex wybuduje drogę w Częstochowie

Drogi i autostrady

Rusza rozbudowa drogi Łomża – Mężenin

Drogi i autostrady

Jest umowa na obwodnicę Kęt. Wykonawcą Strabag

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podlaskie. Obwodnica Sokół gotowa przed terminem

Drogi i autostrady

Budimex wybuduje drogę w Częstochowie

Drogi i autostrady

Rusza rozbudowa drogi Łomża – Mężenin

Drogi i autostrady

Jest umowa na obwodnicę Kęt. Wykonawcą Strabag

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5